ČZ-motocykly po renovaci

ČZ typ 360 prototyp m. 1965

Je naprosto neodiskutovatelné, že Češi byli první na světě, kdo přišel s nápadem vyrobit velkoobjemový jednoválec dvojtakt (všichni se prostě báli že se to neuchladí a budou se propalovat písty). První byla sice zase JAWA, která z dvouválce 350 (jednohub) udělala jednoválec, a "Evropan 350" byl na světě. V ČZ ale nelenili a z veleúspěšné 250 typ 968 udělali 360. Jelo to jako hrom, spojka převodovka samozřejmě protestovaly. Udělalo se pár úspěšných prototypů.

ČZ360 typ 969 r.v. 1966

V "Číze" se rozhodli vyrobit plnohodnotného půllitra a tak prototypový motor celý předělali. Vznikl tak motor, který se z drobnými úpravami (suchá spojka na převodovce, jednovýfukový válec) vyráběl vlastně až do konce osmdesátých let.

ČZ 250 typ 980 "Montreal" m. 1966

V roce 66 se v "Číze" odehrála "revoluce". Zatímco série chrlila stovky "dvoulaufů" tovární prototypy prošly zásadní změnou (paradoxně na základě zkušeností se soutěžáky, o čemž jsem se vždycky s radostí s Viktorem Lahitou pohádal). Spojka se přesunula na převodovku válec dostal jeden výfuk, spojka byla suchá a jelo to jako "prase". Dá se říci - bohužel - že od té doby se už ČZ motocross nijak výrazně nezměnil. 


ČZ 250 typ 980 r.v. 1974 "Faltovka"

Asi nejpopulárnější a v sériové verzi nejrozšířenější MC od ČZ. Typ ČZ 513 a 514 se od něj v zásadě již nelišil. Asi mohu říct, že i v roce 1974 to byla nejrychlejší a nejlepší MC 250 (Výkony Falty, Halma, Bavorovského, atd.).


ČZ 175 sixdays r.v. 1966


ČZ 250 sixdays r.v. 1965


ČZ 250 Junior m. 1967

Stejně tak jak JAWA taky ČZ "se nechala nachytat" na vizi jednoválcového silničáku. I když vyráběl v té době motocrossy sériově (motory), vzniklo Juniorů ČZ podstatně méně než JAW. Existovaly verze s výfukem středem i bokem, k dokonalosti tento motocykl přivedl Bohuš Staša, ale to už je jiný příběh (hlavně jiný rám a vodou chlazený válec z JAWY).


ČZ 150 C 1953

Krásný motocykl k renovaci. Vyrábí se na něj téměř vše. Největším problémem je - paradoxně - nádrž. Číza totiž ze záhadných důvodů vyrobila velké množství "béčkových" nádrží a minimum "céčkových".


ČZ 125 Silnici (Šoupě) r.v. 1953

Poté co MZ začala používat rotační šoupátka se do nich celý svět zbláznil. Vyjímkou není ani neznámý konstruktér ze severní Moravy, který stvořil tohoto nádherného závoďáka.